Nyitvatartás:

Hétfő - péntek: 9-16

Hétvégén: zárva

Kapcsolat

Címünk

1052 Budapest,
Piarista köz 1.

Telefonszám

+36(1) 486-4478

E-mail cím

pkk@piarista.hu

Kincseinkből

A cseh Károli-Biblia

 A Biblj Swatá… [1596] Kralicei Bibliaként ismert a szakirodalomban. A Kralicei Biblia a cseh kultúrára gyakorolt nyelvi, vallási, irodalmi hatása hasonló, mint a németeknél a Luther-Biblia, az angolok Jakab király Bibliája, vagy hazánkban a Károli Gáspár által készített fordítás.

2022. 09. 22. – 09:16

Könyvajánlók

Annotációk / Vélemények

A véleményt megjelenés előtt könyvtárunk ellenőrzi.
Értékelés:



Értékelés: Még nem értékelték (0 szavazat)

2016.05.12. 12:19:18
Forrás: szerzői ajánlás
Előfordul, hogy egyes alkotások hírneve olykor szinte teljesen beárnyékolja a szerzőt, minden más művével együtt. Az egyik legkiválóbb példa erre a Summa theologiae. Kétségkívül tudjuk, hogy a középkorban élt Aquinói Szent Tamás írta, azt azonban már igen kevesen tudják, milyen ember is volt ő valójában, hogyan élt, és vajon mit írt még a Summán kívül. Egy szerző gondolatvilágának utóélete két szempont alapján mérhető: időbeli tartóssága szerint, illetve aszerint, hogy képes-e a gondolkodását vezető nagy belátásoknak köszönhetően megoldásokat sugallani egy későbbi kor számára, amely már nem a sajátja. Kétségkívül ebben rejlik a Summa időtállósága és termékenysége. Természetesen a Summais magán viseli százada, vagyis a skolasztika virágkorának jellegzetességeit, melynek technikáját és módszerét is alkalmazza. Ahhoz, hogy ezekkel bánni tudjunk, ismerni kell őket, és nem titok, hogy ez némi nehézséget okoz, de ha már kicsit hozzászoktunk, felismerjük a módszer érvényességét és a tartalom gazdagságát. Egy lelkes tanítvány, Ferrarai Szilveszter (Sylvester Ferrariensis) minden időnek való embernek nevezte Tamás mestert. Csak a jövő mondhatja meg, vajon a Summa minden idők könyve-e, de több mint hét évszázadot már átívelt. A tanítványok erőt nem kímélve kutatták mesterük gondolkodását be kell vallani, változó sikerrel , és igyekeztek azt koruk problémáival ütköztetni. Csak csodálni lehet, hogy Tamás gondolkodása epigonok nemzedékeivel szemben ilyen remekül helytállt, ugyanakkor korunkban számos jele van annak, hogy gondolkodása még most is élő.