Nyitvatartás:

Hétfő - péntek: 9-16

Hétvégén: zárva

Kapcsolat

Címünk

1052 Budapest,
Piarista köz 1.

Telefonszám

+36(1) 486-4478

E-mail cím

pkk@piarista.hu

Kincseinkből

Az első könyv a távcsőkészítésről avagy Galilei és a piarista oktatás

A piarista oktatás elindulása új szemléletet hozott a természettudományos oktatás rendszerébe a 17-18. században. Kalazanci Szent József fontosnak tartotta az olvasás és írás mellett a matematika oktatását is, mint a diákoknak kenyeret adó, praktikus tudományt. Ebben a szellemben tanítottak Kalazancius későbbi követői is, akik közül a firenzei piaristák szoros kapcsolatba kerültek Galileo Galileivel is, egyfajta titkári feladatokat is vállalva a tudós mellett. Galilei gyakorlati megfigyeléseken alapuló tudományos elvei pedig átkerültek a piarista oktatás elemei közé.

2022. 09. 28. – 09:29

Könyvajánlók

Annotációk / Vélemények

A véleményt megjelenés előtt könyvtárunk ellenőrzi.
Értékelés:



Értékelés: Még nem értékelték (0 szavazat)

2021.06.23. 18:39:39
Forrás: Fülszöveg
A veszprémi egyházmegyében a 16. század elején mintegy hatszáz plébánia és az ország területén megtelepedett szerzetesrendek egynegyede volt megtalálható, a püspökök a budai királyi udvar fontos tényezői voltak, a székeskáptalan pedig harminchat tagjával a népesebb kanonoki közösségek közé tartozott. Az oszmán hódítás következményeként a század végére a plébániahálózat szinte teljesen megsemmisült, a szerzetesek rendházai kiürültek: egy részüket végvárrá alakították, a többit lerombolták vagy elenyészett. A püspökök Sümegre áthelyezett székhelyüket ritkán látogatták, a kanonokok szétszéledtek, a püspökség és a székeskáptalan birtokainak megmaradt jövedelmét a közeli végvárak fenntartására rendelték. Mindezzel párhuzamosan kezdtek megszerveződni az egyházmegye területén a protestáns felekezetek, a kulturális élet pedig egy-egy dunántúli főnemesi család udvarára korlátozódott. Tanulmánykötetünk ezt a korszakot vizsgálja, és kísérletet tesz a veszprémi római katolikus püspökség válságának okait feltárni és a folyamatokat bemutatni.