Nyitvatartás:

Hétfő - péntek: 9-16

Hétvégén: zárva

Kapcsolat

Címünk

1052 Budapest,
Piarista köz 1.

Telefonszám

+36(1) 486-4478

E-mail cím

pkk@piarista.hu

Kincseinkből

Biblia Parisiensis (XIII. század közepe)

Könyvtárunk egyik féltett kincse, legrégibb kéziratos kódexünk az ún Biblia Parisiensis. A kötet a XIII. század közepén készült párizsi kódexmásoló műhelyben. Íróanyaga nagyon finom vékony pergamen (velum). A szöveget ún. littera parisiensis írással valószínűleg egy személy írta. A kódex elején megcsonkult, a hiányzó két levelet (Szt. Jeromos bevezetése a Vulgata szövegéhez) a 19. század elején, az újra kötéssel egy időben pótolták, és littera parisisensist utánzó írással kiegészítették.

2023. 01. 14. – 22:09

Könyvajánlók

Annotációk / Vélemények

A véleményt megjelenés előtt könyvtárunk ellenőrzi.
Értékelés:



Értékelés: Még nem értékelték (0 szavazat)

2019. 12. 02. 10:46:59
Forrás: Fülszöveg
Jelen kötet Friedrich Wilhelm Joseph Schelling (1775 1854) első berlini kollégiumának az anyagát tartalmazza, melyet a filozófus 1841 1842-ben tartott. Az előadássorozat jelentőségét illetően joggal állapítja meg egy neves monográfus, hogy az idős Schelling berlini fellépése az utolsó alkalom volt, amikor az egyetemi filozófia világformáló eseménynek számított. A jelentős hatású szöveg a korszak filozófiájának alapdokumentuma, s egyúttal a német idealizmus alkotó továbbvitele és lezárása. Bár Schelling a kollégium anyagát nem kívánta közreadni, egyik ellenfele, Paulus lelkész mégis közzétett egy hallgatói jegyzetet 1843-ban. Ennek modern kiadása Manfred Frank munkája, amely a jelen kötetnek is alapjául szolgál, s amely megbízható forrásnak tekinthető a filozófus nagyívű koncepciójára nézve. Schelling a keresztény filozófia képviselőjeként túllép az a priori észtudományként felfogott negatív filozófián, megalapozza az előre-el-nemgondolható létből kiinduló, pozitív filozófiát, és páratlan spekulatív erővel ragadja meg a mitológia és a kereszténység történetét és lényegi tartalmait. Hegeltől eltérően a kinyilatkoztatást nem a szellem logikailag szükségszerű, immanens önmozgásaként értelmezi, hanem a faktumként felfogott kereszténységgel azonosítja, melynek tartalma maga Krisztus. Bár a lelkesedést rövidesen széles körű meg nem értés váltotta fel Berlinben, és az idős Schelling hamarosan felhagyott az előadásokkal, gondolatai máig hatóan inspirációt jelenthetnek mindazok számára, akik a kereszténység szellemi tartalmát az idealista filozófia perspektívájából kívánják megközelíteni és felfogni.